onsdag - gnälldag

16 juli, onsdag, lillördag, kommit halvvägs på jobbeveckan.

Har varit helt seg i kroppen idag. Har egentligen inte varit trött, men det har känts som att allting har gått i slowmotion, minsta lilla rörelse har varit så jobbig! Det är konstigt hur det där fungerar, att när det är lite att göra på jobbet och man inte behöver stressa - ju tröttare blir man, och dagen känns så mycket längre. Denna sommarens schema är värsta skämtet. Övriga somrar har mina arbetsdagar varit till kl 12, vissa dagar till 2, och vid få tillfällen har det hänt att det varit lite att göra så man har fått gå hem tidigare - bara att tacka och ta emot. Denna sommaren jobbar jag (enligt schemat) till halv 3, 3 de flesta dagarna. Jo visst! Av de dagarna som jag haft dessa tiderna har jag kanske verkligen varit på jobbet till klockan 3, två eller tre gånger. För att ta ett exempel:  I måndags skulle jag ha jobbat 7-15, klockan 10 blir vi semestervikarier hemskickade för att det inte finns något att göra. Jag gick miste om fem timmar, vilket är en "vanlig" arbetsdag i städet i vanliga fall! Och att sen komma med skitsnacket att det inte finns något att göra när det finns damm på typ varenda golvlist, spindelväv i alla vinklar och vrår och fingeravtryck att annat smuts på alla fönster. Men nej, det finns inget att göra. När sedan en av de andra sommarvikarerna var och pratade med chefens (på semester) chef om detta fick hon bara till svar att "det är så det är att vara semestervikare". Visst, det kan man väl kanske gå med på på ett sätt. Men som hon sa till honom: då kanske de ska klargöra det när de anställer folk - här är ett schema, men det är inte säkert att du får så många timmar som det anger. Då kan man, som hon sa till honom, skaffa ett sommarjobb till. Vad fick hon för svar? Jo ni förstår, om man skulle göra så då skulle vi ju kanske ta mer arbete på det andra stället istället för här. Ja de kanske man skulle, men med all rätt då man inte får de timmarna som man har i stort sett blivit lovad från början! Det ska bli intressant att se imorron hur pass lång min arbetsdag blir. Jag ska enligt schemat jobba till 15, men där är "inget att göra" imorron heller, och vi är 6 pers som ska jobba. Men jag ska fan i mig inte gå hem innan 12 i alla fall!! Då kan jag åtminstone åka med Emma hem. Jag har en känsla av att "chefen" kommer få höra ett och annat när hon kommer tillbaka från sin semester... kanske inte just från mig (mästare på att säga till folk vad jag egentligen tycker och tänker) men från en viss annan semestervikarie. Och en viss annan semestervikare kommer nog inte säga någonting, för hon verkar bara nöjd och glad när hon slipper jobba. Det blir nog till att söka sig till något annat ställe nästa sommar, vilket jag antar är på tiden efter 5 (?) somrar på samma ställe.

Så ja, så har jag gnällt av mig lite.

Tror jag ska ta ett litet fotbad och stationera mig framför tv:n och invänta dagens avsnitt av So you think you can dance. För övrigt så rekommenderar jag er att se filmen Across the universe, en musikal gjord på Beatles-låtar!! Mums :)

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

ajdå. skäll skäll skäll. Har ni inte schema med vissa tider borde ni väll få ut lön för dem även om ni inte är där...!? Schemat i sig är väll typ ett avtal!? Illa!

2 Marie:

skriven

Taskigt med tanke på pengar och så. Då får dom ju fixa till schemat?!

Kommentera här: